Af Mikael Sand
LANDMECO er aktive i omkring 40 lande rundt omkring i hele verden, og især et marked er ekstra vigtigt, når det handler om at nå i mål med virksomhedens vækststrategi.
Det er det amerikanske marked. Manden, der står i spidsen for salget af LANDMECOs anlæg til produktion af æg, hedder Alex Dybdal.
Han fortæller, at LANDMECO via en forhandler har været synlig i USA de seneste fem-seks år, men der er så stort et potentiale i USA, at LANDMECO skruer op for indsatsen.
I slutningen af 2022 blev amerikanske Tom Barragy ansat, og målet er at ansætte en sælger mere.
”Vi vil videre på det amerikanske marked, og det kan ikke gøres fra Danmark. En ny sælger skal have den samme kendskab til markedet og et lige så godt netværk som Tom har. Der er nemlig ingen tvivl om, at skal vi have succes og vokse på det amerikanske marked, er lokal tilstedeværelse simpelthen det vigtigste,” fortæller Alex Dybdal, der hver måned turen fra Ølgod i Danmark til USA for at møde kunder og samarbejdspartnere.
Alex Dybdal er mere end godt tilfreds med den udvikling, der det seneste halvandet år er sket for LANDMECO i USA.
”Det går rigtig godt i USA. Vi har godt fat i markedet og kører i øjeblikket over vores budget. Det viser bare, at den vedholdenhed, vi viser ved at være til stede, er klar med support og er der for kunderne både i dag, i morgen og om et år, har båret frugt,” lyder det fra LANDMECOs Regional Sales Director.
Alex Dybdals vurdering er, at de amerikanske forbrugere – lige som forbrugere andre steder i verden – er blevet meget mere fokuserede på dyrevelfærd. Derfor passer LANDMECOs anlæg til ægproduktion, der udelukkende er baseret på fritgående høns, rigtig godt i tidens og amerikanernes trend.
”Som jeg ser det, har vi kun lige kradset i overfladen, når det handler om udviklingspotentiale i USA. Der er et meget større potentiale, og jeg er sikker på, at vi er klar til tage vores del af den kage,” siger Alex Dybdal.
Den forventning bygger på flere forskellige parametre.
”Vores produktion og backoffice i Danmark er gearet op og klar, når vi vokser på det amerikanske marked. Og mindst lige så vigtigt er, at vi har det rigtige produkt og er konkurrencedygtige på pris og kvalitet. Og så har vi branchens korteste leveringstid af et nyt anlæg. Sidst, men ikke mindst har vi et unikt produkt, hvor ejeren rent fysisk har adgang til anlægget. Det er der ingen andre i branchen, der kan tilbyde,” siger Sales Directoren.
Når Tom Barragy får en kollega, bliver deres og Alex Dybdals opgaver blandt andet at finde de rigtige samarbejdspartnere.
”Den opgave er jeg helt tryg ved, at vi får løst helt perfekt. Der er så mange ægproducenter i USA, og der er stor forskel hvor store de er. For os handler det blandet andet om at finde de producenter, der har den rigtige størrelse i forhold til de unikke anlæg, vi hos LANDMECO tilbyder. Et af de områder, vi også vil kigge ind i, er at finde samarbejdspartnere, som kan tilbyde turn key-løsninger. Så vi har mange spændende og store opgaver foran os på det amerikanske marked,” lyder det fra Alex Dybdal.
Og er der en person, der har indsigt i lige nøjagtigt anlæg til æggeproducenter, er det Alex Dybdal.
Han er født i Ølgod, og da han var dreng, tjente han sine første penge ved at fange høns hos LANDMECO.
I første omgang valgte han dog at sige farvel til Ølgod. Han er uddannet speditør, men det var ikke den rigtige branche for ham.
”Så jeg fik et tilbud om at blive sælger hos LANDMECO. Det sagde jeg ja til, og jeg har været der lige siden,” fortæller han og siger videre, at han i en periode var medejer af LANDMECO.
”I 2007 døde Søren Andersen, stifteren af LANDMECO. I den forbindelse overtog Søren Andersens søn, Karsten Andersen, den daværende produktionschef og jeg LANDMECO.”
I 2018 blev LANDMECO solgt til et investeringsselskab, og i dag er Alex Dybdal altså Regional Sales Director med ansvaret for det amerikanske layer marked.