Af Mikael Sand
I 2022 blev Henrik Blæsbjerg, regional salgsdirektør, headhuntet af LANDMECO. Ansættelsen var en af LANDMECOs måder at sætte mere fokus og fart på udviklingen af markederne i USA og Canada.
Med mere end 20 års erfaring i fjerkræindustrien i netop USA og Canada havde Henrik Blæsbjerg masser af god erfaring med i bagagen til det nye job.
I Canada skulle det allerede etablerede marked videreudvikles, mens der i den sydlige del af USA skulle opbygges et netværk af forhandlere til salg af de skålsystemer med foder til kyllinger, LANDMECO blandt andet har i produktporteføljen.
”Da jeg begyndte, var der ingen i USA, der vidste, hvad LANDMECO er. Derfor har vi deltaget i en lang række messer, besøgt forhandlere og kunder. Og det har vi gjort løbende, og det har givet bonus. I dag vil jeg påstå, at alle i fjerkræindustrien i USA og Canada kender til LANDMECO,” fortæller Henrik Blæsbjerg.
I 2023 havde den regionale salgsdirektør omkring 130 rejsedage, og de 100 af dem var til USA og Canada.
”Målet har fra begyndelsen været at få fodfæste i USA, og det synes jeg faktisk, vi har fået,” siger han.
Med så store markeder, som USA og Canada er, er planen, at der skal sættes endnu mere fart på, og det skal ske ved den vedholdenhed og tilstedeværelse, der er alfa og omega for at skabe udvikling.
”Vi er i øjeblikket i gang med at finde den helt rigtige sælger i USA, og det skal være en, der kender den amerikanske udgave af branchen og har et netværk indenfor fjerkræ,” siger Henrik Blæsbjerg, der fortsætter:
”Når den nye sælger er fundet, har vi et godt udgangspunkt. De foderskåle, vi tilbyder fra LANDMECO, lever i høj grad op til de ønsker eller krav, forbrugerne har, når det drejer sig om økologi, miljø bæredygtighed og dyrevelfærd.”